7 سپتامبر 2022- مطالعه ی منتشر شده در مجله Diabetes Technology & Therapeutics نشان می دهد که زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر دائمی هیپوگلایسمی در طول روز هستند و در طول شب بیشتر بصورت مکرر اتفاق می افتد.

بیش از 10٪ از تمام بارداری ها در ایالات متحده به دلیل دیابت، به وضعیت پیچیده ای تبدیل می شوند. 0.2٪ تا 0.5٪ از این افراد به دیابت نوع 1 مبتلا هستند. برای این گروه از زنان باردار که برای ادامه ی حیات خود به دریافت انسولین وابسته هستند، هیپوگلایسمی، به ویژه در شب، یک اتفاق مکرر است. دیابت نوع 1 خطر بالایی برای بارداری دارد و اطلاعات کمی در ایالات متحده در مورد هیپوگلایسمی بر اساس پایش مداوم قند خون (CGM) در دوران بارداری در بیمارانی که از درمان با پمپ انسولین به کمک حسگر استفاده می‌کنند، وجود دارد.

هدف نویسندگان این مطالعه ثبت هیپوگلایسمی در دوران بارداری در زنان تحت درمان با پمپ انسولین با کمک حسگر و با استفاده از پایش مداوم قند خون (CGM) بود.

برای این منظور، 25 زن باردار از نظر هیپوگلایسمی با داده هایCGM بر اساس توصیه‌های بین‌المللی برای درصد زمان قند خون کمتر از 63 و 54 میلی‌گرم در دسی‌لیتر، وقایع هیپوگلایسمی، رویدادهای هیپوگلایسمی مداوم در طول 24 ساعت، دوره‌های روزانه و شبانه و هیپوگلیسمی شدید (SH) مورد بررسی قرار گرفتند. قبل از هفته ی هفدهم بارداری، زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 در مطالعهLOIS-P (مشاهده طولی استفاده از انسولین و معیارهای سنسور گلوکز در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1 با استفاده از مانیتورهای مداوم گلوکز و پمپ های انسولین) ثبت نام کردند. نویسندگان، به شرکت کنندگان یک دستگاه نظارت مداوم بر قند خون Dexcom G6، علاوه بر پمپ انسولینی که استفاده می کردند، دادند.

یافته های کلیدی این مطالعه عبارت بودند از:

·        درصد متوسط ​​زمانی قند خون 63 میلی‌گرم در دسی‌لیتر در طول یک دوره ی 24 ساعته در طول بارداری که هر دو هفته یک بار اندازه گیری می شد، بسیار متفاوت بود، از 0.8٪ در دو هفته ی چهارم تا پنجم بارداری، تا 3.7٪ در دو هفته ی چهاردهم تا پانزدهم بارداری.

·        در طول شب، میانگین درصد زمانی بودن قند خون در محدوده ی بین 63 تا 54 میلی گرم در دسی لیتر، نسبت به روز بیشتر بود.

·        در کل دوران بارداری، هر دو هفته یک تا چهار مورد افت قند خون وجود داشت، اما پس از هفته ی بیستم به میزان قابل توجهی این تعداد کاهش یافت و بیشتر در طول روز اتفاق افتاد.

·        از ساعت 12 تا 3 بامداد در طول شبانه روز، موارد هیپوگلایسمی و رویدادهای هیپوگلایسمی افزایش یافت.

·        چهار نفر (16٪) هفت دوره ی طولانی هیپوگلایسمی را تجربه کردند، عمدتاً در طول یک شب، بدون هیپوگلایسمی شدید همزمان.سه نفر یک اپیزود ازهیپوگلایسمی شدید را تجربه کردند.

نویسندگان به این نتیجه رسیدند که در زنان باردار مبتلا به دیابت نوع 1، خطر افت قند خون در طول بارداری در طول دوره شبانه به همراه خطر مداوم حملات روزانه ی هیپوگلایسمی، به طور قابل‌توجهی بیشتر است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/type-1-diabetes-during-pregnancy-linked-to-increased-risk-of-hypoglycemic-episodes-98550